Hemma å "sjuk"

Kanske ska berätta lite om min ohh så långtråkiga tid hemma efter operationen, för det är ju det det brukar vara. Alla är i skolan, föräldrarna på jobbet. Man har absolut inget att göra för man ska bara ligga i sängen och vila. (om man är sjuk eller som nu när jag har gjort en halsoperation). Men det här har inte vart särskillt tråkigt alls. Fast det började hemskt

Torsdags:
Åkte in till husläkarn i sollentuna för jag hade fått ont i halsen igen dagen after jag slutat med pencillinet. Min tanke va att jag får väl förmodligen mer pencillin. Men icke, då hade jag en halsböld som han trodde va fylld med var som då måste skäras upp. Jag blev livrädd men han skickade mej iaf till akuten på karolinska. Pappa kom hem och körde dit mej och så fick jag sitta själv där å vänta tills mamma kom. Hon va inte där särskillt länge förns dom ropade upp mej (jag hade däremot fått sitta där i 4timmar på hårda stolar som man inte kunde luta sig mot nått i så jag hade ont mest överallt). Där inne fick jag sitta i en konstig stol så skulle dom kolla i min hals. Sånt klarar jag inte alls av så så fort hon stoppade in pinnen i halsen på mej så fick jag panik och tog tag i henne han och drog ur den. Hon börja skälla ut mej för hur i helvete skulle hon kuna skära upp bölden om ag bara drar ut henne hans hela tiden. Dom skulle iofs bedöva den men eftersom den är död så är det inte så lätt så det skulle ju göra ont. Efter många om och men kom dom fram till att jag skulle läggas in och opereras dagen efter, ta bort halsmandlar och allt men då fick jag ju bli nersövd. Jag lyssnade inte så noga för jag satt mer eller mindra och storbölade men jag hörde att jag skulle bli nersövd och sa ja på en gång.
Fick dropp och fick ligga i ett rum tillsammans med en kvinna i 30-40års åldern (hon snarka rätt mkt). Fick inte äta eller dricka nått (inte ens vatten) efter kl 12 på natten.

Fredag:
Bestod mest av väntan och sova. Mamma, pappa och pelle va där. Fick prata med läkarn och så sa hon först att operationen skulle ske vid lunch och dom hoppades att det ksulle bli på förmiddan, trevligt tänkte jag om jag inte har allt för ont efter så slipper jag va hungrig. Men det blev skjutet på mest hela tiden och till slut fick jag komma in vid 5-6 nån gång. Kunde knappt prata för jag va så tjock i halsen och hade så ont så det va väldigt jobbigt när (i operationsalen) alla olika doktorer kom fram och frågade exakt samma sak och jag va tvungen å svara på allas frågor hela tiden. Fast den enda frågan jag va riktigt noga med att svara på va när dom frågade om jag fått veta hur operationen skulle gå till. För det ville jag absolut inte veta, då hade jag förmodligen fått panik och försökt rymma. Men men sen blev jag nersövd. Kommer ihåg när dom väcker mej sen och säger att det är över, lyfter över mej till den riktigt sängen och sen är jag helt borta tills mamma kommer. Säger till henne att jag inte ville vakna för att jag hade sån trevlig dröm såhon frågar vad den va om och jag svara "Viktor!" och somnar om på en gång. Sen va en jobbig tid. Va några timmar som jag inte hade nån aning om ifall jag va vaken eller sov. Sjuksköterskorna blev iaf jätteglada när jag sa nästan på en gång när jag kommit upp på rummet att jag va kissnödig. "Va roligt!" utbrast dom och både jag å mamma tyckte dom va lite konstiga, men tydligen har man svårt å kissa efter en operation och ju tidigare man gör det desto bättre.
Vaknade sen vid 12 på natten och va klarvaken, det va ju inte riktigt mamma men jag babbla på ändå, kunde ju prata ordentligt för första gången på flera dagar.

Lördag:
Blev en del väntande. Men hade iaf mamma där hela tiden eftersom hon sovit över. Faster och hennes man kom och hälsade på, fick en tidning av dom så jag hade nått å göra. Fick gå till lärkan där hon tittade i halsen typ 3 sek (henne tyckte jag om) för att sen konstatera att jag kunde åka hem. Skulle brar få lite recept, behövde pencillin för infektionen, cyklokapron för min blödarsjuka (för halsen är full med skorpor så det kanske inte allt för trevligt när dom lossnar å allt blod börjar välla ut) och Citodon för smärtan. Fick också order om att dom första dagarna fick jag bara äta kallt, puré eller flytande form. Sen fick jag börja äta ljummen mat, fortfarande puré eller flytande form dårå.
På kvällen kom Viktor och hälsade på, mkt trevligt, hade ju inte sett han på 3 dagar. Fast det va lite jobbigt, för under operationen hade dom spänt upp min mun så mina läppar va helt förstörda. Såg ut som jag hade gjort en läppförstorning men dom hade glömt mitten. Och skorpor och sprickor över hela lärrparna, hade asont. Så jag kunde ju inte pussa på honom =(

Söndag:
Sov mest, Viktor kom och hälsade på på kvällen igen. Han hade bränt lite filmer åt mej och köpt tidingar jag hade bett honom köpa. Och kunde fortfarande inte pussa på honom.

Måndag:
Viktor kom redan på dagen, hade ju komp från i lördags när det va öppet hus. Han fyllde 19år så han fick födelsedagspresent. Fast tyvärr har han inte fått den bästa än.

Tisdag:
Den 23e. Dvs vår 1månads-dag. Viktor sket i skolan, han va "magsjuk", och kom hit. Han hade med sig en ros åt mej, får värsta leendet bara jag tänker på det...han är så söt! Så va han här hela dagen. Han skulle ha åkt iväg och jobbat med projektet men stängde av mobilen och glömde sätta igång den igen förns det va försent ändå. Så han blev kvar, åt middag här. Blev kvar lite till. Sen på kvällen va väl både väldigt jobbigt men också väldigt, jag vet inte riktigt men typ....väldigt trevligt kanske. Han fick mej å börja gråta, utan att gå in på detaljet, det va inget han kunde göra nått åt. Han kunde absolut inte veta att jag va så känslig för just det. Men det va sättet han reagerade på när jag blev ledsen som gjorde mej så glad. Eller ja, kanske inte glad för jag va ju fortfarande jätteledsen, men det fick mej att inse vilken otroligt bra kille han är. Visst, det visste jag redan innan, men aa, kan inte riktigt förklara utan att säga för mkt så vi slutar där.

Onsdag:
Viktor blev "magsjuk" igen. Han va här hela dagen. Jag fick mej en liten promenad när han skulle hem. Första gången jag va utanför dörren sen jag åkte in till akuten. Så det va skönt. Spenderade kvällen med att titta på OC och What About Brian.

Igår, Torsdag:
Ännu en dag med en "magsjuk" pojkvän. Och jag gjorde väl allt annat än att lyda vad doktorn hade sagt. Blev inte allt för mkt vila och dessutom började jag äta mackor och vindruvor, men ohh så gott det va.

Idag, Fredag:
Idag är han iaf inte "magsjuk". Han är i skolan, ska hämta en bok åt mej också så då hade han ingen återvändo. Jag ska snart hoppa in i duschen, sen äta lunch och sedan åka till Sollentuna och fixa klart Viktors födelsedagspresent så han kan få den ikväll när han kommer hit.


Dagens...

... klädsel: Rutiga byxor, svart linne och ny svart kofta
... smink: Vanliga
... frisyr: Lockigt
... låt: Sugababes - Easy
... vill ha: Presenten till Viktor klar så han kan få den
... saknad: Systeryster
... roligaste: Viktor när jag "tvingade" honom att följa med på promenad, dvs. jag sa "jag hade tänkt å gå hem från sollentuna"
... tråkigaste: Fick inte klar presenten
... kramar: Fredrik, vad jag har saknat honom!
... pussar: Jupps, av Min Nörd som vanligt =D
... TV-program: Lite konståkning
... köp: Kofta och bilar
... godis: Bilar (fy på mej, får inte äta sånt än)
... lunch: Kantarellsoppa och macka
... kvällsmat: Skagenröra och bakpotatis
... träning: Gick hem från Sollentuna
... läsning: Nej
... nyttigaste: Promenad
... "åh nej!": Presenten är inte klar
... citat: Viktor ger mej en puss å pratar lite med mej å sen fortsätter gå vidare så frågar Carro "Va det där din pojkvän?" eeehm, nejnej, jag pussar på random killar i skolan bara sådär =P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback